Wifi hulp voor op de zaak – waar begin je

Wifi hulp en wifi tips voor op de zaak. Hoe moet het niet en hoe hoort het wel? Veel bedrijven waar ik kom hebben wifi voor erbij. Voor de telefoons van medewerkers en een laptop die mee komt. Soms zijn het nog Apple AirPorts. Maar de wifi moet steeds meer kunnen en wordt steeds meer gebruikt.

Hopelijk kan de bestaande apparatuur nog even meegaan door de instellingen te verbeteren. Maar misschien heb je nieuwe spullen nodig om betere wifi te krijgen. Daarover gaan deze tips.

Over de afbeelding bovenaan

Dit is een schermafbeelding van het wifi-spectrum op mijn eigen kantoor. Zoals je ziet is het erg druk daar. Na enkele seconden vindt WiFi Explorer al 46 netwerken. Na een uurtje scannen zijn het er 153. En dan zijn dit alleen de naburige wifi netwerken. Er zijn veel meer apparaten die gebruik maken van dezelfde frequenties. Hoe pak je het aan met zo’n kakofonie van stoorzenders?

Waarom ik deze wifi-hulp schrijf

In mijn dagelijkse werk ben ik, naast technisch werk dat ik doe, adviseur van ondernemers. Zij moeten kunnen vertrouwen op de adviezen die ik geef. Vaak krijg ik dezelfde soort vragen. Want wifi is voor een ‘techneut’ duidelijker dan voor een gebruiker van wifi.

Daarom ik heb besloten om antwoorden die ik geef uit te werken tot een serie artikelen en deze toegankelijk te maken voor iedereen die het interessant vindt. In dit artikel geef ik de belangrijkste tips in het kort weer. In andere artikelen zal ik dieper op de punten ingaan.

Hier komen ze.

1 – Kies goede spullen

Om de juiste apparatuur te kunnen kiezen als je nieuwe wifi aanlegt, moet je eerst wat vragen beantwoorden. Wie gaan er mee werken? Waar zitten zij? Wat gaan ze ermee doen? Met welke apparaten? Hoe vaak? Als je deze vragen beantwoord dan weet je een stuk beter wat je nodig gaat hebben.

Om het wat concreter te maken:

  1. Heb je 50 medewerkers die de hele dag met hun laptops op de Wifi zitten en toegang tot internet en de servers op kantoor nodig hebben?
  2. Of moeten deze 50 medewerkers een paar keer per dag hun email bekijken op hun telefoons en zijn zij meestal buiten de deur aan het werk bij klanten?
  3. Ergens daartussen in kan natuurlijk ook. Een deel van de 50 medewerkers hebben Macs (of PCs) die helemaal geen wifi nodig hebben omdat deze via een kabel met het netwerk zijn verbonden. Voor de rest geldt voorbeeld 1 of 2.

Dat maakt uit voor de wifi. Met situatie 1 moet je misschien een netwerk van snelle ‘Access Points’ (zenders – hierna noem ik het APs) aanleggen. In situatie 2 heb je misschien genoeg aan een paar APs die op strategische plekken hangen.

Als je meer dan een wifi AP nodig hebt dan is centraal management nodig. Bijvoorbeeld om problemen te voorkomen en met zo’n management-systeem hoef je alles maar een keer in te stellen in plaats van net zoveel keren als je APs hebt.

In het algemeen moet je niet de goedkoopste spullen nemen. De duurste heb je waarschijnlijk ook niet nodig. Maar als je investeert moet je het wel goed doen. Want volgens een onderzoek waarover ik las hebben gebruikers liever geen wifi dan slechte…

2 – Zorg dat er goede infrastructuur is

Dat is ethernetbekabeling en een snelle internetverbinding. Zonder kabels werkt er niets. Breedband internet komt binnen via een kabel en als je dit maximaal wilt benutten dan moeten je apparaten ook bekabeld zijn. Wifi is de brug tussen deze kabels en de draadloze apparatuur.

Meestal moeten meerdere apparaten, die via de wifi zijn verbonden, de achterliggende netwerkkabels samen delen. Dus als je al kabels in je bedrijfspand hebt moet je nakijken of deze snel genoeg zijn daarvoor. Er bestaat ook iets dat ‘Mesh’ wordt genoemd maar dat vind ik meer een oplossing voor noodgevallen.

3 – Plaats de wifi op de beste plekken

Vaak worden wifi APs geplaatst op plekken waar het makkelijk is voor de installateur of waar de interieur-ontwerper het niet storend vindt. Dat zijn niet persé de plekken waar de gebruikers er het meest gemak van hebben.

Als gebruikers in een afgesloten kamer zitten en de wifi aan het plafond in de gang hangt, een aantal meters er vandaan, dan vind ik het niet gek als men de wifi traag vind. Zou het beter werken als het AP in hun kamer zou hangen?

Maar er kunnen meer factoren spelen. Werk je met draadloze scanners? Of kassa’s? Neem je bestellingen aan op mobiele apparaten? Dan moet je er ook voor zorgen dat er een stabiel en snel wifi-signaal is op alle plekken waar met deze apparaten wordt gewerkt.

4 – Zorg voor genoeg zenders

Met die ene in de meterkast ga je het niet redden. Dit punt sluit aan op punt 3 en de zenders op de gang. Een centrale zender ergens is misschien leuk voor je budget maar niet voor de gebruikers. Dus heb je vaak meerdere zenders nodig die op strategische plekken hangen.

5 – Technische details om op te letten

Meten is weten.

Site survey

Als je het goed wilt doen, dan heb je een ‘site survey’ nodig. Dat is een technisch onderzoek met meet- en testapparatuur om te bepalen wat je precies moet doen om een goed wifi signaal te krijgen op de plekken waar je het nodig hebt. Door middel van een site survey kun je ook storingsbronnen vinden.

Wanneer een volwaardige site survey geen optie is, kan een ‘natte vinger in de lucht’ onderzoek, op een laptop die van bepaalde software is voorzien, een beetje helpen. Ideaal is het niet maar je hebt in elk geval een indicatie van de wifi situatie en dat is in elk geval beter dan de klus helemaal op de gok doen.

Praten met gebruikers

Is best belangrijk. Waarmee werken zij precies en tegen welke problemen lopen zij aan bij de huidige wifi? Bij een klein bedrijf waar de eigenaar alles regelt zal dit punt minder spelen. Maar er zijn ook bedrijven waar beslissers minder snel aan dit soort informatie komen en daardoor misschien het overzicht missen.

Wat moet je kopen

Als je weet wat de gebruikers nodig hebben kun je bepalen wat je technisch nodig hebt aan apparatuur. Want dat heeft invloed op de prijs. Om wat technische punten (die vaak op de verpakking staan) te noemen:

  • Moet je Wifi 5, Wifi 6 of Wifi 7 nemen?
  • MIMO, MU-MIMO, of wat anders?
  • Wordt het met de radio’s (en antennes) 2×2, 3×3 of 4×4?
  • De gewenste snelheid op de werkplekken: hoeveel Mbit heb je echt nodig?
  • De mogelijke snelheid: hoeveel Mbit of Gbit kan je bekabeling verwerken?

Last but not least: wat doe je met de beveiliging van je nieuwe apparatuur? Daar moet je ook over nadenken. Moet de wifi buiten werktijd aan- of uitstaan? Wat doe je met wachtwoorden? Moeten de APs worden beschemd tegen diefstal?

Misschien is het een beetje flauw om deze technische punten op te sommen want het is werk voor specialisten. Maar ze zijn wel van belang. Wil je anders op goed geluk voor een paar duizend euro aan nieuwe spullen kopen?

Welk merk moet je hebben

Dat hangt af van de antwoorden op de punten in dit artikel. Sommige merken zijn beter voor de ene omgeving dan voor de andere. Het kan zijn dat je een merk moet kiezen dat goed samenwerkt met netwerkapparatuur die je al in huis hebt. In een volgend artikel ga ik dit uitgebreider behandelen.

6 – De juiste adviseur kiezen

Laat wifi aanleggen, en/of verbeteren, door een specialist die ook kennis heeft van de apparaten die met de wifi gaan werken. Eventueel kun je tips van bloggers, vloggers en andere specialisten bestuderen om je beter te kunnen oriënteren.

7 – Wat heb je er voor over

Sinds bepaalde merken aan de weg timmeren met lage prijzen en best redelijke wifi voor dat geld, zijn bekende merken opeens ook met budget-lijnen gekomen. Ik noem geen namen maar wel wat consequenties daarvan.

Alle waar is naar z’n geld

Lage prijzen worden vaak verkregen door consessies te doen op de kwaliteit of functionaliteit. Beheren in de cloud is dan bijvoorbeeld vervangen door een app voor je telefoon. Misschien staat dat interessant, maar bij problemen moet de wifi-specialist langs komen in plaats van dat hij op afstand een inschatting van de situatie maken kan. Dat zal extra geld kosten.

Andere consessies kunnen zijn:

  • Metalen onderdelen zijn vervangen door plastic.
  • De garantie is korter dan gebruikelijk.
  • Accessoires als montage sets of adapters moet je apart kopen (vind ik eigenlijk een voordeel).
  • Je moet extra betalen voor software-updates
  • Verlengde garantie kost (ook) extra.

Prijstoppers

Een cynicus kent de prijs van alles en de waarde van niets.

– Oscar Wilde

Zorg dat er genoeg geld is als je gaat investeren en wees voorzichtig met adviseurs die alles ‘te duur’ vinden. Moeten zij zelf ook werken met deze apparatuur of hebben zij alleen maar een mening over de prijs?

Wifi is leuk

Toch? Lekker nieuwe spullen uitzoeken zodat je fijn kan werken op alle plekken waar dat nu niet kan. In de kantine, in de tuin, op de bank voor je gasten, noem maar op. Zonder zorgen. Dat zie ik als de waarde van zo’n project.


Links

  • Vermijd in elk geval deze 5 fouten voordat je begint (andere tips van mij).
  • De link naar dat onderzoek over dat mensen liever geen dan slechte wifi hebben, komt als ik deze heb teruggevonden. Googelen helpt deze keer niet en ik heb het toch echt gelezen ergens.

Wat vind jij er van?

Van welke tip in het artikel heb je iets nieuws geleerd? Ga je het gebruiken? Laat het weten in een reactie hieronder. Ook als je een vraag hebt!


Als je dit een goed artikel vind, wil je mij dan helpen? Want deze website bestaat nog maar kort en ik wil veel ondernemers bereiken met mijn artikelen en tips. Deel dit artikel op LinkedIn, Facebook en andere sociale media.

Geef hier je reactie

Scroll naar top