wifi voor ondernemers

5 grote wifi-fouten die ondernemers maken

Wifi bij bedrijven is vaak een puinhoop. En dan met name bij kleinere bedrijven. In veel gevallen is de wifi aangelegd door iemand die er te weinig verstand van heeft, of door iemand die het wel snapt maar niet de ruimte kreeg om het goed te doen. In dit artikel leg ik uit wat er niet goed gaat en geef ik tips om het beter te doen.

Wat gaat er dan mis

De eerste klacht gaat vaak over een ander probleem. “Internet is traag”. “De server doet het niet”. Soms ziet men draaidingen op het scherm. Als ik een beetje onderzoek doe kom ik vaak andere oorzaken tegen dan je misschien zou verwachten. Dan blijken het internet en de server nog prima te werken. Zou het dan aan de Wifi kunnen liggen? Natuurlijk kan het aan de Wifi liggen! Daarom heb ik dit artikel geschreven.

Voor wie schrijf ik dit

Ik schrijf dit artikel voor ondernemers en medewerkers van bedrijven en organisaties. Om deze reden maak ik het verhaal niet al te technisch. Als je een IT’er, ZZP’er of andere geïnteresseerde bent kun je deze tips natuurlijk ook lezen.

Enkele opmerkingen over dit artikel

  • Vaak gebruik ik de term ‘AP’. Dat is een afkorting voor ‘Access Point’, een veelgebruikte term voor een zakelijke wifi-zender.
  • Ik weet dat er meerdere manieren zijn om ‘wifi’ te spellen. Met hoofdletters en streepjes, maar hier is het “wifi”.
  • Waar ik ‘IT’ schrijf kun je ook ‘ICT’ lezen. IT vind ik mooier.
  • Onder elke ‘fout’ staat een korte opmerking over hoe het beter kan. De komende tijd ga ik er in aparte artikelen meer over vertellen.

1 – Ze kiezen de verkeerde spullen

Bijvoorbeeld door de laagste prijs te pakken. Want waarom zou je 500 euro uitgeven aan een duur merk en type ‘AP’ als je een ander merk van die dingen voor 100 piek of zo bij de MegaMarkt op de kop tikt? Wifi is wifi toch?

Of toch niet?

Letterlijk de verkeerde spullen kiezen. Versterkers. Mesh. Een voorraad losse APs zonder centraal management. Wifi die technisch verouderd is maar nog wel te koop. Wifi die voor consumenten is bedoeld maar in een zakelijke omgeving gebruikt wordt. Versterkers en Mesh APs kunnen heel nuttig zijn in bepaalde situaties. Maar voor een stabiel wifi netwerk vind ik ze minder geschikt.

Geloven in verkooppraatjes. De verpakkingen schreeuwen het naar je toe: “10 Gigabit, 100 antennes, 1000 gebruikers, 1 WonderWifi.” En dat allemaal voor “een vriendenprijs!” Ik overdrijf het hier een beetje maar soms zie ik wifi merken dingen beweren waarvan ik mij afvraag: “Hoe maken zij dit waar?”

Hoe kan het beter?
Het cliché van ‘goedkoop is duurkoop’ geldt zeker ook voor wifi. Goede spullen kosten meer dan de prijspakker. Kies een merk dat zich richt op MKB-bedrijven maar dan wel ‘enterprise’ kwaliteit levert. Bijvoorbeeld Ruckus Unleashed of, als de prijs toch een dingetje is, is Ubiquiti interessant.

2 – Ze plaatsen de wifi op de verkeerde plek

De wifi hangt, staat, ligt, bevindt zich op de verkeerde locatie. Want op de plek waar je het beste signaal krijgt mocht het niet van de interieur-ontwerper of van de huisbaas. Dus kwam het in de hoek bij het gordijn, op een kast, onder een bureau, achter de printer of in de meterkast bij de voordeur.

Als mensen die meer bezorgd zijn om het interieur dan over de wifi, mogen bepalen waar de wifi moet komen te hangen, dan maak ik mij zorgen. Niet over het interieur maar wel over de mensen die daarin hun werk moeten doen.

(Leuk detail: ik zie best vaak in zo’n zorgvuldig ontworpen interieur een rookmelder of ander ontsierend ding aan het plafond hangen. Dat kan opeens wel want dat is verplicht of zo)

Houden geen rekening met materialen en objecten. Ook iets om op te letten. Vaak gaat een verkeerde lokatie samen met materialen die een goed signaal in de weg kunnen zitten. Bijvoorbeeld glas, metaal, steen, muren, kasten, deuren, enzovoorts. Het ene materiaal heeft meer invloed op het wifi-signaal dan het andere.

Als materialen niet in de weg zitten dan doet andere electronica dat wel. Er zijn veel potentiële stoorzenders. Bijvoorbeeld de wifi van de buren. Of andere apparaten die de wifi-frequentie gebruiken. Sommige stoorzenders verstoren een betrekkelijk groot gebied en zijn lastig op te sporen. Zie daar maar iets op te vinden.

Hoe kan het beter?
Houd er rekening mee dat ‘vrij zicht’ tussen een AP en de gebruikers het beste is. Alles er tussen in heeft invloed. De afstand tussen wifi en gebruikers ook. Dus bevestig een AP aan het plafond of aan de muur en kies een passend type daarvoor. Gebruik een app als “WiFi Explorer” om te kijken of er weinig- of ongebruikte frequenties beschikbaar zijn voor jouw wifi en AP’s.

3 – Ze huren de verkeerde mensen in

Ik denk dat veel ondernemers denken dat IT’ers met andere specialismen (bijvoorbeeld Apple of Windows) dan ook verstand van wifi hebben. Of denken dat ze de klus zelf kunnen doen omdat zij de wifi thuis ook wel aan de praat krijgen.

IT’ers met andere specialismen hebben vaak ook verstand van netwerken en wifi. Maar het is niet vanzelfsprekend. Ze moeten moeite hebben gedaan om die kennis op te bouwen. Het gegeven dat iemand een Apple Airport kan instellen zegt weinig over zijn kennis als het meer geavanceerde apparatuur betreft. Voor bedrijfs-wifi moet je meer weten over hoe het onder de motorkap werkt.

“Ha, leuk, wifi,
dat kan ik ook!”

Enthousiaste Multitasker

Een ver familielid van de IT’er die meer in andere IT gespecialiseerd is, is de handige jongen (m/v/x) die ook iets met IT doet. Een bekende van mij omschreef ze eens fraai als “Handige Harries, Rappe Ronnies en Snelle Sjonnies”. Die zijn vaak goedkoop, maar hoe weet je zeker dat je een van hen de topper is die jouw wifi goed kan aanleggen?

Als laatste: mensen uit je eigen bedrijf. Een medewerker die eigenlijk is aangenomen voor ander werk, maar de IT er bij krijgt. Toevallig omdat hij of zij best handig is met het vinden van een trucje om een probleem (provisorisch) op te lossen. En steeds meer IT-taken er bij krijgt. Zo komt deze medewerker steeds minder toe aan het werk waarvoor je hem/haar in eerste instantie had ingehuurd.

Hoe kan het beter?
Het is een open deur intrappen als ik zeg dat je een specialist moet inhuren, maar het is natuurlijk wel een goed idee. Als je het toch zelf wilt doen, verdiep je eerst wat meer in hoe wifi precies werkt. Lees daarvoor blogs van wifi-specialisten of volg een technische training op basisniveau, bijvoorbeeld van het merk wifi dat je gebruiken wilt.

4 – Ze kijken teveel naar de kosten

Wel perfecte wifi willen hebben maar niet de investering willen doen? Soms is zuinigheid een slechte adviseur van de ondernemer. Soms (eigenlijk best vaak) is het één van deze adviseurs: de boekhouder of de accountant. Om een mysterieuze reden zijn deze nog wel eens betrokken bij IT-beslissingen.

Bij zuinigheid gaat het veel te vaak over de prijs. Over wat het kost en dat het ‘te duur’ is. Dan gaat het te weinig over de waarde die de gewenste investering heeft voor het bedrijf en voor iedereen die er elke dag mee werken moet.

Weet je adviseur echt hoe het zit met de technische aspecten, in verhouding tot de kosten? Of bluft die maar wat? Komt de Chief Financial Officer die alles te duur vind, ook langs om de problemen op te lossen, als het goedkope alternatief deze met zich mee brengt?

Hoe kan het beter?
Laat je financieel adviseur meedenken om te bepalen of de financiën toereikend zijn om te investeren in nieuwe wifi. Als je echt geen geld hebt voor goede wifi, neem dan niets! Een onderzoek dat ik laatst las vertelde dat gebruikers slechte wifi erger vinden dan geen wifi. Leuk om te weten.

5 – Ze kiezen de verkeerde uitgangspunten

Het is belangrijk om te weten waarvoor je de wifi precies gaat gebruiken. Want de gewenste functionaliteit bepaalt in hoge mate welke apparatuur je nodig hebt en hoeveel daarvan. Wat vragen om te stellen voordat je begint:

  • Aan welke technische eisen moet de apparatuur voldoen?
  • Wat voor apparaten gaan er mee werken?
  • Welke apps en andere software maken er het meest gebruik van?
  • Wie zijn de gebruikers en hoeveel zijn het er?
  • Op welke locaties is de wifi nodig?
  • Welke snelheid van dataverkeer heb je minimaal nodig?
  • Hoe moet het met de beveiliging?
  • Wie zijn de IT-specialisten die je nodig hebt?
  • Heb je genoeg geld voor dit alles?

Vragen, vragen…

Die je stellen moet. Want sommige merken en modellen zijn niet geschikt voor bepaalde toepassingen. Het is niet voor niets dat sommige merken aanzienlijk meer kosten dan andere. Er zitten vaak betere antennes in. De software ‘onder de motorkap’ kan veel meer. Bij de hogere prijs zit vaak ook (veel) langere garantie.

Soms speel de vormgeving ook mee. Sommige AP’s zijn fraai ontworpen en compact of plat met weinig verlies aan prestaties. Andere AP’s kun je het hele jaar buiten laten staan. Dat stelt speciale eisen aan de techniek.

Er zijn ook andere zaken om rekening mee te houden. Brengt een investering in wifi ook andere investeringen met zich mee? Moet de bekabeling worden aangepast? Zijn de bestaande laptops, telefoons, e.d. snel genoeg om het maximale uit de nieuwe wifi te halen? Heb je wifi echt nodig of is netwerkbekabeling beter en sneller voor de gebruikers.

Hoe kan het beter?
Beantwoord de vragen hierboven.


Samengevat

Als je wifi voor je werk gebruikt: Koop goede spullen. Laat deze installeren door iemand die er verstand van heeft. Zorg dat je genoeg geld hebt om de juiste investering te doen. Want goedkoop is vaak duurkoop hier en verloren tijd kost ook geld. Als je interieur echt geen wifi aan het plafond of de muur kan verdragen, verhuis naar een pand dat geen museum is…


Wat zijn jouw ervaringen?

Hoe draait de wifi bij jou op de zaak? Precies zoals je het hebben wilt? Of kan het beter? Heb je een belangrijk punt gemist in het artikel hierboven? Heb je een andere vraag? Dan lees ik die graag in je reactie hieronder!

Geef hier je reactie

Scroll naar top